dissabte, 19 de gener del 2013

Disminueix el nombre de morts per accident a Barcelona

La xifra és la més baixa de les dues darreres dècades. Tot i així, el nombre d'accidents a la capital catalana ha augmentat un 4,8% respecte a l'any passat.

La sinistralitat viària a Barcelona ha augmentat un 4,8% i s'han registrat 424 accidents més que l'any passat, una xifra que contrasta amb el nombre de morts per accident a la capital catalana, trenta, la més baixa de les darreres dues dècades. De fet, l'any 2000 es van registrar 54 morts per accident a la ciutat.

"Les xifres d'accidentalitat continuen sent massa elevades, cal seguir treballant per disminuir-les. No volem un sol mort a Barcelona. Aquest objectiu és molt difícil però ens hem de posar el llistó molt alt i continuar investigant les causes per portar a terme actuacions", ha explicat el primer tinent d'alcalde i portaveu del Govern municipal, Joaquim Forn.

Durant el 2012 la Guàrdia Urbana va intervenir en un total de 9.255 accidents de trànsit a la ciutat, dels quals 8.416 van registrar víctimes. En total, hi va haver 10.985 lesionats (249 ferits greus i 10.736 ferits lleus), un 7,39% més que l'any 2011. Tot i així, comparant l'evolució des de l'any 2000 fins avui, s'han registrat 3.831 lesionats menys que fa dotze anys.

Les dades coincideixen amb l'increment general de l'accidentalitat que s'ha registrat a les carreteres catalanes i a les de la resta de l'Estat.


Motocicletes i vianants, els més vulnerables

De les 30 persones que han mort com a conseqüència d'un accident de trànsit a Barcelona els dos col·lectius amb un índex més alt de mortalitat continuen sent els conductors de motocicletes i els vianants (15 víctimes de motocicleta, 1 de ciclomotor i 12 vianants), prevalença que també s'observa en el cas dels ferits greus.

Cal destacar que aquest 2012 s'ha produït una davallada del 6,16% en el nombre de sinistres en què hi havia implicat un ciclomotor. En canvi, hi ha més motocicletes implicades en accidents (un 7,11% més).

La xifra de bicicletes implicades en accidents augmenta fins a les 691 (un 32,12% més) i la principal causa dels sinistres és la desobediència al semàfor, seguida de la manca d'atenció. No obstant això, aquest tipus de vehicles només s'han vist implicats en un 3,84% del total de sinistres registrats.


Causes

L'alcoholèmia és la primera causa indirecta dels accidents, però s'ha donat en un 7,07% menys dels casos. També ha disminuït el nombre d'accidents causats per la calçada en mal estat (3,49%) i per l'estat de la senyalització (28,57%). En canvi, augmenta el nombre d'accidents per excés de velocitat (18,58% més) i per drogues o medicaments (50% més). En aquest darrer cas, l'increment s'atribueix a l'augment de la realització de proves de detecció de drogues.

En aquest sentit, el 2012 la Guàrdia Urbana va dur a terme un total de 118.854 alcoholèmies i 1.758 drogotests, és a dir, un 55% més que l'any anterior. "Incrementarem el nombre de controls", ha anunciat en aquest sentit EvelioVàzquez, cap de la Guàrdia Urbana.

Així mateix, van interposar 224.350 denúncies per excés de velocitat, un 27,5% més que el 2011.

D'altra banda, com a causa directa i principal, la manca d'atenció és la més freqüent, seguida de la manca de respecte per les distàncies, la desobediència al semàfor i el gir inadequat o sense precaució.

Durant el 2012, la Guàrdia Urbana va posar en marxa catorze campanyes per augmentar la seguretat viària, així com xerrades de formació viària per a infants i gent gran.


Menys atropellaments

Des de l'1 de gener fins al 31 de maig de 2012 es van produir deu morts per atropellament a la ciutat, el doble que en el mateix període del 2011. Davant aquest fet, l'Ajuntament va iniciar un seguit de mesures per frenar aquesta tendència. Es va incrementar el nombre de denúncies a conductors per no respectar el pas de vianants i es va iniciar la revisió dels més de 15.000 passos de vianants de la ciutat per millorar-ne la seguretat.


Així, el segon semestre del 2012 es va detectar una moderació de les víctimes mortals (2) i una reducció dels atropellaments (4,33%) durant tot l'any.

El conductor continua sent el responsable de l'accident en més del 60% d'atropellaments i les causes més habituals atribuïbles als vianants són la desobediència al semàfor i creuar per fora del pas de vianants. En aquest sentit, enguany s'ha aconseguit reduir en un 17,55% el nombre de casos en què el vianant va resultar accidentat per creuar per fora del pas de vianants, però han augmentat en un 10,69% els sinistres provocats per la desobediència als semàfors.

"La protecció dels més vulnerables és la nostra aposta. No només dels vianants, també dels ciclistes i els motoristes", ha dit Forn.

D'altra banda, segons les dades recollides per la Guàrdia Urbana, divendres és el dia en què es concentra un nombre més gran d'accidents i la franja horària de la tarda és la que té més sinistralitat. A la nit es registra només el 10,15% dels accidents, una xifra que ha disminuït un 0,47% respecte a l'any passat.

Per districtes, l'Eixample és el que registra un nombre més gran d'accidents, amb un 29,89% del total, seguit de Sarrià - Sant Gervasi, Sant Martí i Sants-Montjuïc, que entre tots quatre acumulen el 62,87% dels accidents, ja que suporten el 57,1% del trànsit de la ciutat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada