Els joves van ruixar amb un extintor un coordinador de seguretat, que els va sorprendre in fraganti, per evitar que pogués aturar-los i fugir
Des de principis d’any, els Mossos d’Esquadra han detingut 2 persones i n’han denunciat 38 més per realitzar grafits en combois de metro que han acabat afectant el servei públic de transport
L’any 2012 el nombre de cotxes vandalitzats només al metro de Barcelona va ascendir a 1.800 i la despesa ocasionada per la neteja exterior i interior així com la reposició d'elements en trens va superar els 580 mil euros
Agents dels Mossos d’Esquadra de l’Àrea de Seguretat del Transport Metropolità (ASTMET) han denunciat els integrants d’un grup de joves que va fer dues intrusions amb pocs dies de diferència a l’estació i un taller de metro La Sagrera amb l’objectiu de pintar i malmetre el màxim de nombre de combois estacionats i a punt d’entrar en servei. Concretament van arribar a pintar fins a 5 cotxes de dos trens diferents, la qual cosa ha suposat uns danys valorats en més de 4.000 euros.
Des de principis d’any, els Mossos d’Esquadra han detingut 2 persones i n’han denunciat 38 més per realitzar grafits en combois de metro, ocasionant danys i importants perjudicis per a l’usuari i el servei públic de transport. Actualment, hi ha 28 casos oberts que els mossos estan investigant per determinar l’autoria dels fets.
En relació a les darreres investigacions que han suposat la imputació de 5 joves, els fets van passar els passats dies 12 i 17 de març, entre les 19 hores i les 23.00 hores, quan un grup de persones haurien entrat al metro amb l’objectiu de realitzar grafits en els vagons. La primera acció es va produir a l’estació La Sagrera de la línia 9/10, mentre que el segon fet va succeir al taller annex, pertanyent a la línia 1 i on habitualment hi ha nombrosos trens. En aquest darrer cas, quan van ser sorpresos in fraganti, un dels joves va accionar un extintor fins a esgotar-lo contra un coordinador de seguretat del suburbà, per evitar que pogués aturar-los i assegurar-se poder fugir.
Gràcies als mitjans tècnics i a la implicació de la Unitat de Seguretat i Protecció Civil de Metro i a la col·laboració amb l’Àrea de Seguretat del Transport Metropolità, es van iniciar tot un seguit d'accions encaminades a esbrinar la identitat dels presumptes autors.
Aquest grup de grafiters està format per joves d’entre 20-25 anys. Dels cinc identificats tots ells viuen a Barcelona i l’àrea metropolitana excepte un d’ells; un jove portuguès resident a Lisboa. Tanmateix no es descarten noves imputacions. Es dóna la circumstància que membres d'aquest grup de grafiters de Barcelona van visitar Lisboa amb la intenció de fer-hi grafits setmanes abans que el jove portuguès es desplacés a Barcelona a cometre els esmentats actes vandàlics al Metro.
La identificació d’aquest jove va tenir lloc gràcies a la col·laboració internacional del Cos de Mossos d’Esquadra amb la Policia de Segurança Publica de Portugal. La cooperació a nivell internacional amb diferents policies europees del transport és clau per combatre aquest fenomen creixent.
La mobilitat dels grafiters s’ha comprovat que és un fet habitual i que viatgen amb el propòsit d’accedir i pintar les instal·lacions ferroviàries dels llocs que visiten, provocant danys i malmetent els combois de tren i de les estacions.
Des de la creació de la Divisió del Transport i de l’Àrea de Seguretat del Transport Metropolità (ASTMET) un dels objectius del Cos de Mossos d’Esquadra va ser la creació d’un grup centrat en la investigació dels grafits i pintades que freqüentment es realitzen en els trens, els metros i les estacions de la xarxa ferroviària.
Més enllà de ser un fet puntual o anecdòtic, els diferents operadors del transport detecten com, tot sovint, els seus trens i instal·lacions pateixen actes vandàlics per part de grups de joves que, amb esprais de colors, pinten dibuixos de grans dimensions als laterals i frontal dels trens, fet que provoca que quedin inutilitzats, no es puguin posar en funcionament i hagin de ser substituïts per altres unitats, amb l’afectació que això genera per l’usuari i el servei públic de transport.
Des de l’any 2012 els diferents operadors del transport han detectat un augment del nombre de pintades produïdes als trens i les estacions. Aquell any el nombre de cotxes vandalitzats només al metro de Barcelona va ascendir a 1.800 i la despesa ocasionada per la neteja exterior i interior així com la reposició d'elements en trens va superar els 580 mil euros.
Es té constància que els grups que cometen aquests actes són cada vegada més nombrosos, tenen un nivell més elevat d’organització i planificació de les seves accions i, en algunes ocasions es mostren més violents i agressius cap els treballadors i el personal de seguretat privada de les instal·lacions ferroviàries.
Per accedir a les zones on hi ha trens o metros estacionats, aquests grups trenquen portes d’emergència, finestres, reixes i inclús han arribat a foradar parets de formigó. En algunes ocasions han intimidat treballadors del metro i els han sostret claus mestres que després han utilitzat per accedir a qualsevol espai de la instal·lació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada